суботу, 10 січня 2015 р.

САМООСВІТА ВЧИТЕЛЯ – ЗАПОРУКА ПЕДАГОГІЧНОЇ ТВОРЧОСТІ


 Бачинська Олена Віталіївна, вчитель хімії  та біології Плесенської ЗОШ І-ІІІ ст.
Стрімко змінюється час досягнення людства постійно розширюють межі знань, сфер діяльності людей, їх впливу на довкілля. Змінюються й самі люди. Учителям це відомо як нікому. Вони помічають кожного наступного року, що до школи приходять інші діти. Але саме діти і є орієнтиром розвитку вчителя, його професійного зростання, самовдосконалення.
Готуючи учня до самостійного життя, школа покликана навчити його ефективних прийомів одержання знань. Від цього надалі може залежати багато чого: доля, кар’єра, власне здоров’я., і здоров’я близьких, світогляд. Щоб навчити чогось, учитель сам повинен це вміти, уміти і знати багато чого, у тому числі навчатися, професійно вдосконалюватися, працювати творчо.
Із слів Сухомлинського В.О. «Творчість народжується там, де створюється сплав глибоких і міцних знань з досвідом практичної діяльності, який склався у процесі самостійної роботи, самовиховання і запозичений з майстрів педагогічної справи. Якою талановитою не була б людина, а якщо вона не вчиться на досвіді інших, то ніколи не буде хорошим педагогом».
У кожного свій досвід, свій погляд на це питання, я говорю про свій.
Перші роки роботи, вивчаючи досвід старших колег, передовий педагогічний досвід, будь-які методичні розробки й поради я використовувала їх , намагалась наслідувати їх, доводилось навіть ламати себе під цей досвід, корити себе в тому, що я не така, як цей чудовий педагог і дійшла думки до того, що це неприпустимо. Потрібно завжди залишатися собою: швидким або повільним, тихим або голосним, різким або поблажливим, адже будь-які насильницькі дії на своїм «Я» до добра і гарних результатів не приводять.  Яким би чудовим та ефективним нам не представляли чужий досвід, він не дасть гарних результатів, доки не стане нашим власним. І тому, з роками, у своїй самоосвітній діяльності я намагаюсь здійснювати критичний аналіз інформації, її опрацювання, осмислення, пропускаю її крізь своє серце та розумовий апарат, і все це для себе – не для звіту.
І коли чужі гарні думки наштовхують тебе на своє рішення, які ніби народжуються самі – це творчий етап. І потім, не за вказівкою, а самому хочеться поділитися своїми думками, своїм досвідом.  У якій формі, це також залежить від особистості вчителя: просто бесіда, стаття в методичному журналі, газеті, методичний посібник, програма, майстер-клас. А чому б і ні, якщо є думки і справді є що сказати.
Велике значення для розвитку педагогічної майстерності вчителя мають його природні задатки (спостережливість, пам'ять, темперамент, фантазія, уява, смак, розум, винахідливість) а також постійне удосконалення педагогічної творчості. Як відбувається самоосвітня діяльність знає кожен: газети, журнали, телебачення, досвід колег, нове для нашої вітчизняної школи, хоче й не дуже нове для закордонної – це дистанційна освіта з використанням комп’ютерних технологій. Це справді сучасно, справді дає результати, принципово відрізняється від інших методик, його слід навчатися, це – майбутнє.
А на завершення скажу: учитель зобов’язаний навчатися все життя; якщо це стає нецікаво – настав час іти. Для мене ідеальний урок: це коли я та учні, скільки б їх не було, ведемо розмову, навіть бесіду: учитель трохи вище, на сходинку, а діти, хоч і не мають усіх знань учителя, - це рівноправні партнери у нелегкій праці за назвою «навчання». І неважливо, які методи ти використовуєш. Якщо зумів виткати тонку, але міцну нитку, що об’єднує нас як партнерів, - значить буде результат і ти працював не марно. 
































САМООСВІТНЯ ДІЯЛЬНІСТЬ

І.  ТЕОРІЯ
 1.1-Самоосвіта-Навчання дорослих у системі неперервної освіти - презентація
 1.2-Самоосвітня діяльність вчителя-ключові поняття - доповідь
 1.3-Самоосвітня діяльність вчителя як педагогічна проблема - реферат
 1.4-Організація самоосвітньої діяльності вчителів - посібник
 1.5-Підготовка вчителя до самоосвітдіяльностіяк складова його професійного зростання - стаття
 1.6-План самоосвіти вчителя - презентація
ІІ. Вивчення законодавчої та нормативно-правової бази
1-Загальна нормативно-правова база
1.1-Закон України Про освіту
1.2-Закон України Про загальну середню освіту
1.3-Державний стандарт базової і повної середньої освіти - -2004
1.4-ДЕРЖАВНИЙ СТАНДАРТ базової і повної середньої освіти-чинний
1.5-ДЕРЖАВНИЙ СТАНДАРТ базової і повної середньої освіти-2013
1.6-ДЕРЖАВНИЙ СТАНДАРТ початкової освіти-2012
1.7-Національна доктрина розвитку освіти
1.8-Державна програма Вчитель
1.9-Конвенція про права дитини
1.10-Загальні правила поведінки учнів під час навчально-виховного процесу у ЗНЗ України
1.11-Про використання мобільних телефонів під час навчального процесу
1.12-Про подолання проявів бюрократизму в освіті
1.13-Про затвердження Інструкції про порядок обчислення заробітної плати працівників освіти
1.14-Оплата заміни
1.15-Інструкція з ведення класного журналу
1.16-Про обсяг і характер домашніх завдань учнів
1.17-Типові правила внутрішнього розпорядку для працівників державних навчально-виховних заходів України

2 Документація з предмету
 2.1-Програми з хімії
 2.2-Орієнтовне календарне планування з хімії

3 Атестація педагогічних працівників
 3.1-Про затвердження Типового положення про атестацію педагогічних працівників
3.2-Про застосування деяких норм Типового положення про атестацію педагогічних працівників
3.3-Пояснення щодо атестації
3.4-Лист МОН України "Щодо поширення присвоєних у відповідності із встановленою внаслідок атестації категорії та педагогічного звання" від 31.08.11 №1/11-8241
3.5-Орієнтовний перелік матеріалів з досвіду роботи педагогічного працівника, який атестується
3.6-Циклограма роботи щодо вивчення результативності курсової перепідготовки вчителів
ІІІ. Науково-теоретична та методична підготовка
 3.1-Ази педагогічної діяльності
 3.2-Блок-схема-Методи навчання
 3.3-Блок-схема навчальної діяльності вчителя
 3.4-Модель  зростання  професійної  майстерності  вчителя
 3.5-Посібник  педагога-Поради молодим викладачам
 3.6-Сучасний урок-Методичні рекомендації
 3.7-Як підготувати сучасний урок
 3.8-Блок-схема педагогічного моніторингу
 3.9-Система контролю навчальних досягнень учнів
 3.10-Аналіз контрольної роботи з предмета
 3.11-Самоаналіз уроку як засіб підвищення ефективності професійної діяльності вчителя
 3.12-Аналіз структури уроку
 3.13-Схема аналізу уроку
 3.14-Різні види аналізу уроку
 3.15-Анкета для визначення самоосвітнього рівня вчителя
 3.16-Самооцінка діяльності вчителя
 3.17-Технологічна  карта  уроку
 3.18-Самооцінка ефективності уроку
 3.19-План підвищення фахової майстерності шляхом самоосвіти
 3.20-Портфоліо вчителя як елемент самоаналізу власних досягнень: теорія, зразки портфоліо, шаблони
ІV. Методичні питання предмета
 4.1-Перелік підручниів та посібників з хімії-2012/13
 4.2-Методичні рекомендації вивчення хімії у 2012/2013
 4.3-Загальні критерії оцінювання навчальних досягнень
 4.4-Критерії оцінювання навчальних досягнень учнів з хімії
 4.5-Сучасні методики викладаня хімії
 4.6-Розвиток ключових компетентностей учнів на уроках хімії
 4.7-Використання інтерактивних технологій на уроках хімії
 4.8-Готовнісь педага до профільного навчання
 4.9-Схема аналізу уроку хімії
 4.10-Самоаналіз роботи вчителя із зошитами та класним журналом
V. Психолого- педагогічні основи навчання та виховання
 5.1-Професійно-ціннісні  орієнтації  вчителя
 5.2-Методика-оцінка професійної діяльності педагога(на основі методики Є. І. Рогова)
 5.3-Діагностична карта педагогічної оцінки та самооцінки готовності вчителя до саморозвитку
 5.4-Анкета для вчителя-Готовність педагога щодо формування самоосвітньої компетентності учнів на базі моніторингових досліджень
 5.5-Блок-схема-Професійні вміння вчителя,які гарантують успішне навчання учнів
 5.6-Діагностика професійних потреб педагогів
 5.7-Діагностика  професійної  компетентності педагогічних  працівників
 5.8-Діагностична анкета молодого спеціаліста
 5.9-Психологічне забезпечення профільної освіти
 5.10-Психологічний та Соціологічний аналіз уроку
 5.11-Психологічний аналіз уроку-2
 5.12-Формування  мотивації навчальної діяльності учнів
 5.13-Орієнтовна схема для спостереження та аналізу позакласного заходу
VI. Вивчення передового педагогічного досвіду
 1-Плани-конспекти уроків з хімії (окремі зразки)
 2-Посібники з хімії, біології, екології (окремі зразки)
 3-Матеріали до уроків хімії, біології, екології, природознавства (окремі зразки)
 4-Статті
 5-Хімічні сайти
VII. Підвищення етико-естетичного рівня, культури педагога
 7.1-Моніторинг професійної педагогічної майстерності та рівня педагогічної культури вчителя
 7.2-Експертна оцінка педагогічної культури вчителя
 7.3-Психокорекційна програма розвитку здібності до самопізнання і саморегуляції
 7.4-Формування індивідуального стилю роботи вчителя
 7.5—Методичні розробки













Самоосвіта   –  одна із акмеологічних умов
 професійного росту вчителя

Навіщо педагогу ВЧИТИСЯ?
Вдосконалюватися, на мою думку, потрібно все життя. Ми,   педагоги-практики, найчастіше орієнтуємося на свій досвід. І тому для нас величезний інтерес представляє наука.
І чим більше пізнаєш, тим більше розумієш, скільки ще корисного можна почерпнути для себе.
Педагог-професіонал завжди шукає найоптимальніші шляхи для підвищення якості навчання та розвитку інтересу до предмета. Сьогодні дуже важливо, щоб учитель був творчою, саморозвиненою особистістю. Адже саме Учитель має великий вплив на формування світогляду Людини, яку він навчає.
Сучасний вчитель –це професіонал, він має бути і артистом , і художником, і письменником, і співаком, але при всьому цьому завжди залишатися і учнем. Хороший учитель постійно повинен продовжувати вчитися: вчитися працювати над собою, вчитися спілкуватися  з дітьми, вчитися готуватися до уроку. Вчитися, вчитися, вчитися… Педагогічна діяльність подібна до мозаїки - образ складається з шматочків, кожен з яких необхідно підібрати по кольору, формі, розміру. Праця кропітка, трудомістка: не завжди частинки співпадають. Іноді доводиться все перекладати по - новому.
У Святому Письмі сказано, що всякий, хто вчить, ПОВИНЕН у першу чергу вчити самого себе! Тому самоосвіта - це чергова сходинка нашого педагогічного Олімпу.
         Вдосконалення якості навчання та виховання в сучасній школі безпосередньо залежить від рівня підготовки педагога. Суспільство завжди висувало і буде пред'являти до вчителя найвищі вимоги. Для того, щоб вчити інших, потрібно знати більше. Учитель повинен знати не тільки свій предмет і володіти методикою його викладання, а й бути обізнаним з іншими науками, різними сферами суспільного життя, орієнтуватися в сучасній політиці та економіці. Учитель повинен вчитися всьому постійно, тому що перед ним кожен рік змінюються тимчасові етапи, поглиблюються і навіть змінюються уявлення про навколишній світ.
Що таке професійне становлення педагога? Як довго проходить цей процес? Результатом професійного становлення будь-якого суб'єкта діяльності є його професійна майстерність. Ні для кого не секрет, що протягом життя людині доводиться змінювати поле діяльності, не завжди вибір, зроблений після закінчення школи, буває усвідомленим. Але, так чи інакше, будь-яка робота вимагає розвитку певних навичок.
Самоосвіта вчителя є необхідною умовою професійної діяльності педагога. Тому професійне зростання також можна назвати і пошуком свого шляху, набуттям власного голосу. Для мене план професійно-особистісного розвитку направлений на отримання  таких знань, які б сприяли розширенню освіченості у своєму предметі, підвищенню ефективності навчання предмету, сприяли б виробленню нових педагогічних прийомів і методик, розвитку творчого потенціалу у професійній діяльності. Створюючи модель програми професійно-особистісного саморозвитку, я виходила з того, що сьогодні суспільству потрібні ініціативні й самостійні фахівці, здатні постійно вдосконалювати свою особистість і діяльність. Займаючись самоосвітою згідно особистого плану саморозвитку, мною досягнуто певних результатів у роботі, які показують, що у моїх учнів формується нова система знань, умінь і навичок, розвивається самостійність, виникає інтерес до географії та біології, а це все сприяє підвищенню ефективності навчання учнів.
Мотиви, які спонукають мене до самоосвіти
Бажання творчості. Вчитель - професія творча. Творча людина не зможе з року в рік працювати за одним і тим же поурочним планом або сценарієм. Робота повинна бути цікавою і приносити задоволення.
Зміни, що відбуваються в житті суспільства. Ці зміни в першу чергу торкаються учнів, формують їхній світогляд, і не хотілося б, щоб мій образ формувався у них як образ «несучасної людини».
Конкуренція. Можливість бути потрібною на роботі. Не секрет, що багато батьків, приводячи дитину до школи, просяться в клас до конкретного вчителя, предметника або класного керівника.
Громадська думка. Мені не байдуже, вважають мене «хорошим» або «поганим». Поганим вчителем бути прикро.
Матеріальне стимулювання. Без постійного засвоєння нових знань не домогтися підвищення категорії, збільшення навантаження у школі.
Інтерес. Вчитися просто цікаво. Як людина, яка щодня вчить, не буде постійно вчитися? Чи вправі вона тоді викладати?

Основні напрями професійно-особистісного саморозвитку:
1. Розширення кругозору зі своїх предметів,  культури людства:
- ознайомлення з принципами сучасної державної освітньої політики;
- розвиток економічної грамотності;
- оволодіння елементами інформаційної культури;
- досягнення високого загальнокультурного рівня; забезпечення якісної психолого-педагогічної підтримки освітнього процесу;
- здатність до вироблення індивідуального стилю педагогічної поведінки.
2.Задоволення специфічної потреби у практико-орієнтованих знаннях.
3.Забезпечення розвиваючого ефекту набутих знань, вирішення реальних практичних ситуацій, які виникають у процесі педагогічної діяльності.
         Можна сказати, що зміст програми направлений на  вирішення реальних проблем, з якими я стикаюся в процесі своєї професійної діяльності.
Види діяльності в процесі самоосвіти, які сприяють моєму професійному зростанню як вчителя:
-  систематичний перегляд певних телепередач;
- читання методичної, педагогічної та предметної літератури;
- огляд в Інтернеті інформації з методики викладання предметів, педагогіки, психології, педагогічних технологій;
- розв’язування  олімпіадних завдань, тестів, питань ЗНО, кросвордів та інших завдань підвищеної складності або нестандартної форми;
- відвідування семінарів, тренінгів, конференцій, уроків колег;
- дискусії, наради, обмін досвідом з колегами;
- систематичне проходження курсів підвищення кваліфікації;
- організація гурткової та позакласної діяльності з предмету;
- вивчення інформаційно-комп'ютерних технологій;
- відвідування предметних виставок та тематичних екскурсій з предмету при проходженні курсів;
- спілкування з колегами в школі, районі, області та в Інтернеті;
- ведення здорового способу життя, заняття спортом, фізичними вправами.
Етапи самоосвіти
Зміст поняття професійної компетентності вчителя включає три аспекти якостей і властивостей особистості:
- професійно-особистісний, пов'язаний з освоєнням і розвитком професійних знань і умінь, інтелектуального потенціалу та емоційно-вольової сфери;
- професійно-діяльнісний, пов'язаний з розвитком особистості і створенням умов для її саморозвитку;
- професійно-творчий, пов'язаний з готовністю вчителя до сприйняття та реалізації інноваційних ідей, нової інформації, умінням оволодіти новими технологіями.
Такий підхід дозволяє сформувати модель розвитку моєї професійної компетентності в умовах додаткової педагогічної освіти як цілісну, динамічну систему, яка включає діагностичний, інформаційно-мотиваційний, проектно-організаційний і узагальнюючий етапи.
На діагностичному етапі відповідаю на питання: чи знаю я це і навіщо мені це треба знати, визначаю мої потреби, інтереси, труднощі в практичній професійній діяльності.
На інформаційно-мотиваційному етапі результатом роботи є пробудження інтересу до особливостей своєї «Я-концепції» і свого професійного розвитку, причин і джерел своїх практичних труднощів.
На проектно-організаційному етапі вибудовую індивідуальну перспективну програму професійного розвитку і саморозвитку.
На узагальнюючому етапі завершальним моментом є готовність до самореалізації у своїй практичній діяльності отриманих знань, рекомендацій, оцінка ступеня значущості отриманої інформації.
На власному досвіді я переконалася в тому, що сьогодні можна вчитися із задоволенням. Вчитися можна різними шляхами, і кожен вибирає собі найбільш прийнятний, але хочеться нагадати слова німецького філософа Дістервега: «Ти лише до тих пір здатний сприяти освіті інших, поки продовжуєш працювати над власною освітою ...».
 Результативність самоосвіти:
- Збільшення кількості учнів – членів природничого відділення шкільного наукового товариства учнів «МАНго».
- Збільшення кількості учнів, які обирають мої предмети на ДПА та ЗНО.
- Збільшення кількості учнів - учасників та призерів предметних олімпіад, турнірів та різноманітних  конкурсів: «Птах року»,  «Колосок» та інші.
- Мої учні обирають захист творчих проектів як форму атестації з окремих тем хімії та біології, готують комп'ютерні презентації з біології, хімії, основ здоров’я.
 - Розробка сценаріїв для виступу екологічної агідбригади.
- Участь у конкурсі «Панорама творчих уроків -2005, 2008, 2009».
- Участь у  конкурсі «Вчитель року -2012- біологія».
- Участь в обласному етапі конкурсу «Освіта Хмельниччини на шляху реформування».
На власному досвіді я переконалася в тому, що сьогодні можна вчитися із задоволенням. Вчитися можна різними шляхами, і кожен вибирає собі найбільш прийнятний, але хочеться нагадати слова німецького філософа Дістервега: «Ти лише до тих пір здатний сприяти освіті інших, поки продовжуєш працювати над власною освітою»










Немає коментарів:

Дописати коментар