вівторок, 3 лютого 2015 р.

Проектна діяльність вчителя в шкільному освітньому просторі

Сучасна школа живе і розвивається в світі, що динамічно змінюється, який пред'являє до неї все зростаючі вимоги. Розвиток стає для освітньої установи потребою і необхідністю. Практика роботи нашої школи припускає підготовку в самій освітній установі сучасно мислячих педагогів, здатних максимально ефективно забезпечити вирішення задач, що стоять перед освітньою установою. Для того, щоб жити, працювати і відповідати новим умовам, для нас  є вельми важливим аспектом методичної роботи в школі: формування проектної культури окремого вчителя і всього колективу в цілому.
Проектування – це діяльність по здійсненню змін в навколишньому середовищі. Проектування стимулює педагога до отримання нових знань, до творчих пошуків, допомагає розвивати професійну компетентність. Володіння технологією проектування – це ознака високого професіоналізму сучасного педагога. Великі перспективи має проектна діяльність в рамках реалізації пріоритетного національного проекту “Освіта”.
У школі розроблена і реалізується система проектів, направлених на модернізацію змісту освіти, управління педагогічним процесом, планування і розвиток ОУ, підвищення кваліфікації педагогів. Процес реалізації цих проектів дозволяє вирішити декілька завдань: реалізувати стратегію інноваційного розвитку школи, підвищити проектну культуру педагогів, створити умови для використання методу проектної діяльності в учбово-виховному процесі, організувати соціальне партнерство між всіма учасниками шкільного освітнього простору вчителями, учнями, батьками.
Пропонуємо декілька проектів, які з'явилися результатом творчої діяльності адміністрації, вчителів і що вчаться нашої школи. Розроблені, здійснені і описані вони склали початок нашої колекції проектів.
1. Проект “Сучасний вчитель: оптимізація роботи”
Цілі і завдання проекту: розширення і поглиблення знань вчителів і в області інформаційно-комунікаційних технологій, їх актуалізація і систематизація, розвиток інтересу вчителів до нових педагогічних технологій, розширення кругозору, формування уявлення про сучасну інформаційну картину миру.
Предметний  розділ: інформаційні технології .
Учасники проекту: вчителі-предметники, охочі підвищити свій творчий потенціал за допомогою оволодіння ІКТ.
Короткий опис проекту: Група вчителів-предметників проходить шкільні курси по освоєнню ІКТ з метою підвищення свого професійного рівня, оптимізації учбової роботи, інтеграції ІКТ в практику проведення уроків.


В ході реалізації проекту вчитель вивчає нові комп'ютерні технології по проектній методиці. Характер роботи передбачає вирішення двох проблем: освоєння технологій і оформлення необхідних вчителеві матеріалів в комп'ютерному вигляді. В рамках шкільних комп'ютерних курсів працює теоретичний семінар з сучасних освітніх технологій. У роботі курсів використовуються інтерактивні форми роботи: робота в дискусійній групі, практика через дії, навчання інших, тестування і т.д. Такий підхід дозволяє поставити кожного вчителя в активну позицію, забезпечити його особисте професійне зростання і причетність до якісних змін, що відбуваються в школі.
Проміжні результати:
  • 1 сесія: підготовка презентації для виступу на педраді, конкурсі, батьківських зборах;
  • 2 сесія: проведення мультимедійного уроку;
  • 3 сесія: проведення мультимедійного уроку, позакласного заходу, батьківських зборів;
  • 4 сесія – створення власного web-сайту.
Завдання, які  вирішує адміністрація школи під час виконання проекту: підвищення рівня компетентності педагогів в області сучасних освітніх і інформаційно-комунікаційних технологій, організація творчої діяльності педагогів, можливість їх самопрезентації і самореалізації, інформатизація шкільного освітнього простору.
2. Проект “Шкільна мультимедійна  енциклопедія”
Цілі і завдання проекту: розширення і поглиблення знань учнів в області вибраного предмету, розвиток інтересу до предметів як до науки, формування навиків аналізу літератури, Інтернет - джерел, систематизації матеріалу, його оформлення, публічне представлення результатів своєї роботи.
Предметний  розділ: історія, математика, російська мова, література, англійська мова, образотворче мистецтво  мультимедійні технології.
Учасники проекту: учні 5 класів і вчителі-предметники, що працюють в цих класах.
Короткий опис проекту: в ході реалізації проекту, школярі вибирають певну тему з предмету (за бажанням). Робота учня передбачає дослідження літератури, інших джерел (зокрема ресурсів Інтернет, електронних навчальних ресурсів), підбір ілюстративного матеріалу, його оформлення.
В ході реалізації проекту:
  • вчитель - предметник допомагає визначити послідовність дій учня, коло джерел інформації, здійснює індивідуальне консультування по систематизації і оформленню матеріалу;
  • вчитель інформатики здійснює консультування по технічному оформленню, дизайну мультимедійної презентації.
Враховуючи  вік дітей, до роботи над проектом активно залучаються батьки учнів.
Результат: творча робота у формі мультимедійної презентації, створеної в середовищі MS PPT.
Представлення результату роботи:
  • на уроці інформатики;
  • на уроці з предмету;
  • на батьківських зборах.
Завдання, які вирішує адміністрація школи під час виконання проекту: актуалізація методичної роботи, підвищення рівня компетентності педагогів в області сучасних освітніх і інформаційно-комунікаційних технологій, створення цифрового освітнього ресурсу “Шкільна мультимедійна енциклопедія”, організація соціального партнерства між школою і батьками учнів.
3. Проект “Віртуальний клас – для Вас!”
Цілі і завдання проекту: розширення і поглиблення знань вчителів і учнів в області інформаційно-комунікаційних технологій, їх актуалізація і систематизація, розвиток у учнів інтересу до предметів як до науки, формування навиків аналізу літератури, Інтернет - джерел, систематизації матеріалу, його оформлення, публічне представлення результатів своєї роботи.
Наочний розділ: історія, математика, російська мова, література, англійська мова, образотворче мистецтво + мультимедійні технології.
Учасники проекту: що вчаться 5-11 класи, можливе формування різновікових проектних груп; і вчителі - предметники.
Короткий опис проекту: вчитель - предметник проводить урок із застосуванням інформаційно-комунікаційних технологій, електронних освітніх ресурсів. Робота припускає залучення учнів до підготовки елементів уроку: історичний екскурс, пояснення нового матеріалу, тестування по пройденій темі
В ході реалізації проекту:
  • вчитель планує урок, визначає технології проведення кожного уроку, визначає відповідальних за кожен етап і тимчасові рамки етапів уроку;
  • вчитель інформатики здійснює консультування по технічному оформленню, дизайну мультимедійної презентації.
Оскільки вік, рівень знань і технічних навиків у учнів різний, до роботи над проектом активно залучаються як консультанти учні старших класів
Результат: проведення інтегрованого уроку “інформатика +.”, з використанням інтерактивних творчих робіт, створених вчителями і учнями в різних комп'ютерних середовищах.
Представлення результату роботи:
  • на уроці інформатики;
  • на уроці по предмету;
  • на семінарі, конференції вчителів.
Завдання, які вирішує адміністрація школи під час виконання проекту: актуалізація методичної роботи, підвищення рівня компетентності педагогів в області сучасних освітніх і інформаційно-комунікаційних технологій, створення вчителями цифрових освітніх ресурсів і поповнення шкільної медіатеки, організація творчої діяльності педагогів, можливість їх самопрезентації і самореалізації.
4. Проект “Світ сучасних професій”
Цілі і завдання проекту: знайомство учнів зі світом професій, формування розуміння важливості правильного вибору професії, розвиток інтересу старшокласників до предметів, що вивчаються, як до основи вибраної професії.
Наочний розділ: супільствознавство, психологія + мультимедійні технології.
Учасники проекту: учні 8-10 класів, можлива індивідуальна участь, формування творчих груп з учнів одного класу, різновікових проектних груп; і класні керівники, вчитель інформатики, психолог, вчителі.
Короткий опис проекту: кожна творча група старшокласників (можлива індивідуальна робота) готує мультимедійну презентацію або web-сайт з метою представлення якої-небудь професії.
В ході реалізації проекту:
  • класні керівники, психолог, вчителі, допомагають визначити послідовність дій що вчиться, круг джерел інформації, здійснює індивідуальне консультування по систематизації і оформленню матеріалу;
  • вчитель інформатики здійснює консультування по технічному оформленню, дизайну роботи.
Результат: творча робота учнів в електронному вигляді.
Представлення результату роботи: шкільна конференція із запрошенням батьків, громадськості, спонсорів.
Завдання, вирішувані адміністрацією школи під час виконання проекту: актуалізація допрофільної підготовки учнів, підвищення рівня компетентності учнів в області інформаційно-комунікаційних технологій, створення “банку” цифрових освітніх ресурсів для роботи профорієнтації, організація творчої позакласної діяльності учнів, можливість їх самопрезентації і самореалізації.
Успішність реалізації даних проектів, на наш погляд, полягає в народженні ідей, значущих для педагогічного колективу, наявності лідерів, що пропагують ці ідеї, орієнтація всього колективу на інноваційну діяльність. Участь вчителя в реалізації проектів організована в декількох напрямах: пошук нових ідей, придбання нових знань в процесі роботи семінарів, участі в конкурсах, генерування власних ідей і перевірка дієвості інноваційних ідей. Педагогові пропонується не керувати діяльністю учнів, а самому пройти весь шлях по створенню, реалізації і презентації результатів проекту, вивчити пропоновані технології “зсередини”. Такий підхід до організації роботи сприяє появі у педагогів нового погляду, новій позиції, народженню нестандартної ідеї в змісті і організації учбово-виховного процесу.
Результатом проектної діяльності вчителів, організованої в шкільному освітньому просторі, є:
  • формування проектної культури педагогів;
  • актуалізація проблем розвитку школи;
  • вироблення практичних шляхів їх рішення;
  • активізація інноваційної діяльності;



Немає коментарів:

Дописати коментар